Forskning
Forskningsfelter: Noget kort brødtekst der fokuserer forskningsområderne:
Spil, læreren, undervisningsmaterialer
Publikationer
Fougt, S.S, Bundsgaard, J., Hanghøj, T, Misfeldt, M, (2022) Håndbog i scenariedidaktik Aarhus Universitetsforlag
Hanghøj, T, Misfeldt, M, Bundsgaard, J., Fougt, S.S. & Hetmar V. (2017) Hvad er scenariedidaktik? Aarhus Universitetsforlag
Fougt, S.S. (2018): Lærerens scenariekompetence. Didaktik 3.0: Faglighed, undervisning og it i det 21. århundrede. København: Akademisk.
Artikler
Misfeldt, m. (2021): Undersøgende matematikundervisning fra et scenariedidaktisk perspektiv
Respons til Blomhøj. DOI: https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.vi6.127744https://tidsskrift.dk/sammenlignendefagdidaktik/article/view/127744
Fougt, S.S. (2020).Hvad er et (godt) scenarie? Forskerklummen på Nationalt videncenter for Læsning, november 2020. Kan læses her.
Fougt. S.S (2020). “Scenariedidaktik – et bud på en fagdidaktik i Teknologiforståelse”. Unge Pædagoger nr. 1, 2020. Læs mere her.
Fougt, S.S., Misfeldt, M. & Shaffer, D.W. (2019). Realistic Authenticity. Journal of Interactive Learning Research, 30(4), 477-504. Waynesville, NC: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved June 22, 2020 from https://www.learntechlib.org/primary/p/184664/.
Med udgangspunkt i Shaffer og Resniscks klassiske artikel Thick Authenticity (1999), genbesøger denne artikel senere forskning i autenticitet, som befæster Shaffer og Resnicks fire former for autenticitet: Real world, Disciplinary, Assessment og Personal (eleven). Samtidig finder vi en femte betydning med fokus på læreren og syntitiserer de fem i begrebet ‘realistic authenticity)
Hanghøj, T. (2018). Scenariedidaktik – om at bringe omverdenen ind i undervisningen
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/viewer.html?pdfurl=https%3A%2F%2Fuploads-ssl.webflow.com%2F5e3d79e2c0abf1c6e78db348%2F5ec258a3ab934f5435b11dfd_2018%2520Scenariedidaktik%2520-%2520Att%2520bli%2520larare.pdf&clen=301574&chunk=true
Hanghøj, T., Misfeldt, M., Bundsgaard, J. & Fougt, S. S. (2018). Unpacking the domains and practices of game-oriented learning. In: Arnseth, H. C., Hanghøj, T.,Henriksen, T. D., Misfeldt, M.,Ramberg, R. & Selander & S.(Eds).Games and Education: Designs in and for Learning. Brill.
Fougt, S.S. (2013). Situationsdidaktik – fra teori til praksis. Et casestudie med en intervention. IH. Rørbech (red.) (2013) Didaktiske destinationer. Cursiv nr. 12. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.
Med et interventions-casestudie redegør denne artikel for to udfordringer, en lærer står over for, når kompleks teori om god undervisning skal omsættes til praksis.
Bundsgaard, J., Misfeldt, M. & Hetmar, V. (2012). Udvikling af literacy i scenariebaserede undervisningsforløb. Viden om læsning, 2012(12), 29–36.
Bundsgaard, J., Misfeldt, M. & Hetmar, V. (2011). Hvad skal der ske i skolen?
It-didaktisk design, 123.
Bundsgaard, J. (2008). PracSIP: at bygge praksisfællesskaber i skolen. Designværkstedet.
Ph.d.-afhandlinger
Fougt, S.S. (2015). Lærerens scenariekompetence. Et mixed methods-studie af lærerkompetenceudvikling i spændet mellem scenariedidaktik, faglighed og it. København: Aarhus Universitet.
Hanghøj, T. (2008). Playful Knowledge – An explorative study of educational gaming. Syddansk Universitet.
Bundsgaard, J. (2005). Bidrag til danskfagets it-didaktik : med særligt
henblik på kommunikative kompetencer og på metodiske forandringer af
undervisningen. Ark.