Forskning

Forskningsfelter: Noget kort brødtekst der fokuserer forskningsområderne: 

Spil, læreren, undervisningsmaterialer

Publikationer

Fougt, S.S, Bundsgaard, J., Hanghøj, T, Misfeldt, M, (2022)  Håndbog i scenariedidaktik Aarhus Universitetsforlag

Hanghøj, T, Misfeldt, M, Bundsgaard, J., Fougt, S.S. & Hetmar V. (2017)  Hvad er scenariedidaktik? Aarhus Universitetsforlag

Fougt, S.S. (2018): Lærerens scenariekompetence. Didaktik 3.0: Faglighed, undervisning og it i det 21. århundrede. København: Akademisk.

Artikler

Misfeldt, m. (2021): Undersøgende matematikundervisning fra et scenariedidaktisk perspektiv

Respons til Blomhøj. DOI: https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.vi6.127744https://tidsskrift.dk/sammenlignendefagdidaktik/article/view/127744

Fougt, S.S. (2020).Hvad er et (godt) scenarie? Forskerklummen på Nationalt videncenter for Læsning, november 2020. Kan læses her.

Fougt. S.S (2020). “Scenariedidaktik – et bud på en fagdidaktik i Teknologiforståelse”. Unge Pædagoger nr. 1, 2020. Læs mere her. 

Fougt, S.S., Misfeldt, M. & Shaffer, D.W. (2019). Realistic Authenticity. Journal of Interactive Learning Research, 30(4), 477-504. Waynesville, NC: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved June 22, 2020 from https://www.learntechlib.org/primary/p/184664/.

Med udgangspunkt i Shaffer og Resniscks klassiske artikel Thick Authenticity (1999), genbesøger denne artikel senere forskning i autenticitet, som befæster Shaffer og Resnicks fire former for autenticitet: Real world, Disciplinary, Assessment og Personal (eleven). Samtidig finder vi en femte betydning med fokus på læreren og syntitiserer de fem i begrebet ‘realistic authenticity)

Hanghøj, T. (2018). Scenariedidaktik – om at bringe omverdenen ind i undervisningen

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/viewer.html?pdfurl=https%3A%2F%2Fuploads-ssl.webflow.com%2F5e3d79e2c0abf1c6e78db348%2F5ec258a3ab934f5435b11dfd_2018%2520Scenariedidaktik%2520-%2520Att%2520bli%2520larare.pdf&clen=301574&chunk=true

Hanghøj, T., Misfeldt, M., Bundsgaard, J. & Fougt, S. S. (2018). Unpacking the domains and practices of game-oriented learning. In: Arnseth, H. C., Hanghøj, T.,Henriksen, T. D., Misfeldt, M.,Ramberg, R. & Selander & S.(Eds).Games and Education: Designs in and for Learning. Brill.

Fougt, S.S. (2013). Situationsdidaktik – fra teori til praksis. Et casestudie med en intervention. IH. Rørbech (red.) (2013) Didaktiske destinationer. Cursiv nr. 12. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.

Med et interventions-casestudie redegør denne artikel for to udfordringer, en lærer står over for, når kompleks teori om god undervisning skal omsættes til praksis.

Bundsgaard,  J.,  Misfeldt,  M.  &  Hetmar,  V.  (2012).  Udvikling  af literacy  i  scenariebaserede undervisningsforløb.  Viden  om  læsning,  2012(12),  29–36. 

Bundsgaard,  J.,  Misfeldt,  M.  &  Hetmar,  V.  (2011).  Hvad  skal der  ske  i skolen?  

It-didaktisk  design,  123.

Bundsgaard,  J.  (2008).  PracSIP:  at  bygge  praksisfællesskaber i skolen.  Designværkstedet. 

Ph.d.-afhandlinger

Fougt, S.S. (2015). Lærerens scenariekompetence. Et mixed methods-studie af lærerkompetenceudvikling i spændet mellem scenariedidaktik, faglighed og it. København: Aarhus Universitet.

Hanghøj, T. (2008). Playful Knowledge – An explorative study of educational gaming. Syddansk Universitet.

Bundsgaard,  J.  (2005).  Bidrag til  danskfagets  it-didaktik  :  med  særligt  

henblik  på  kommunikative kompetencer  og på  metodiske  forandringer  af

undervisningen.  Ark.